söndag 25 januari 2015

Hur hinner du träna så mycket??

Den frågan får jag lite nu och då. Ofta är den ställd med förundran och nyfikenhet, och en uppriktig undran hur man kan få timmarna att räcka till. Och jag förstår att man undrar, jag undrar själv hur folk hinner allt. Sen tränar jag inte "så mycket", det är långt ifrån några elitnivåer vi pratar om. Men likaväl ska det samsas och få plats i en välfylld tillvaro med jobb, familj med två skolbarn, deras aktiviteter, hus och allt möjligt annat. Ungefär så som det ser ut för många av oss med andra ord.

Mitt dygn består bara av 24 timmar så där gömmer sig dessvärre inga hemligheter, även om man skulle önska det. Ska jag försöka reda ut hur jag löser mitt pussel så är svaret lika enkelt som tråkigt som välfungerande, nämligen PLANERING! Och jag är väldigt bra på att planera och ta vara på tillfällen.

Det kan innebära att jag springer jättetidigt på morgonen, sent på kvällen, direkt efter maten eller närhelst det går att få in bland allt annat. Det behöver inte alls sammanfalla med när det är som bäst för mig rent fysiskt eller när jag är som mest springsugen, men det får gå. Och det gör det!

Jag brukar springa samtidigt som barnen har sina aktiviteter. Istället för att sitta och vänta under tiden de dansar så passar jag på att springa. Barnen har fått gå på sin aktivitet och ingen märker ens att jag har varit borta. När de är på kalas är det perfekt för långpass. Ett barnkalas tar ca två timmar och då skjutsar jag dem dit, ställer bilen, springer en tur som jag har funderat ut i förväg och hämtar dem när kalaset är slut. Att de andra föräldrarna undrar om jag verkligen har sprungit hela tiden får man stå ut med. Det är faktiskt ganska kul....

Att springa till jobbet är också ett väldigt bra sätt att få ihop lite distans. Jag har 13,5 km, vilket är lite för långt egentligen, det tar lite för lång tid på morgonen, men med planering går det också. Och man får en jättebra start på dagen. Har verkligen blivit en favorit även om det tar emot när klockan ringer.

Sen är det bra att springa hem från olika saker. Tex om vi har varit och handlat, hälsat på någon, varit på barnens dansuppvisning eller något annat. Antingen är man omklädd redan hemifrån eller piper man in nånstans och byter om och sticker iväg. Detta kräver att man är två föräldrar så den andre kan ta barn och ev prylar hem. Tiden skulle ändå ha använts till transport och det blir ju inte bättre av att alla sitter i bilen och trängs.

Lunchen är också en bra tid för en kortare runda. Speciellt på vintern är det bra för det kan ju vara enda chansen för lite dagsljus. Det brukar jag få till nån gång i veckan och jag kan lova att eftermiddagen blir helt annorlunda efter att ha varit ute en sväng. Klar favorit. Det också!

Finns hur många sätt som helst att få in ett pass, om man vill. För min del har det också inneburit att sänka kraven för vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att jag ska kunna springa. Tidigare trodde jag att jag behövde minst två timmar efter mat, behövde vara utsövd, ha lång tid för att göra mig i ordning osv. En massa hinder som jag själv byggt upp, helt i onödan. Nu bara springer jag. En halvtimme är bättre än inget, om det är det enda som funkar för dagen.

Ja, det här var väl ungefär mitt svar på frågan "Hur hinner du träna så mycket?" Om det är nån som har ytterligare tips så tar jag gärna emot dem. Finns säkert hur många bra idéer som helst där ute!

Såklart jag vill hinna springa när det är så här härligt som det var igår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar