onsdag 25 februari 2015

Hjälp! Hur knäcker man yogakoden?

Jag har på senaste tiden blivit lite intresserad av att undersöka yoga. Testa om det kan vara nåt som jag gillar, helt enkelt!

Jag har alltid lite halvt på skämt, halvt på allvar sagt att träning ska vara jobbig, antingen konditionsmässigt eller styrkemässigt. Yoga har i min något begränsade begreppsvärld inte passat in på något av detta och därmed gått bort. Utan att jag har gett det en ärlig chans. Några halvhjärtade försök har jag gjort, mest för att bevisa för mig själv att det inte funkar. Vilket det såklart inte har gjort med den inställningen!

De som har fastnat för denna träningsform pratar så varmt om den och jag ser ju att de har hittat något. Att de har tillgång till en värld, en kraftkälla, som inte jag har. Det verkar också vara många som kombinerar sin löpning med en stund yoga varje dag, eller några dagar i veckan i alla fall. Andra har yoga som sin huvudträning och kompletterar den med annat. Finns hur många sätt som helst att göra saker på och jag är riktigt nyfiken på vilket sätt som är mitt. Hur kan jag finna ut det?

Sen verkar det vara en sån djungel med alla sorter som finns. Kundalini, Yin, Bikram, Aschtanga.... Jag har kollat runt på massor med fina bilder och klipp men blir inte klokare för det. Förutom att sån yoga som företrädesvis utövas i motljus på en vacker strand verkar vara det som passar mig bäst! Nä då, skämtar bara. Men var börjar man, undrar jag verkligen?

Kort sagt kan man sammanfatta mina yogafunderingar med att jag behöver HJÄLP! Hur gör man för att närma sig detta på ett bra sätt? Finns det nån bra sida som rekommenderas? Nån bra bok? Nåt bra filmklipp? Eller måste man gå en kurs? Det kanske finns nån bra DVD film som visar yogans grunder och som är lätt att följa? Jag kanske gör det krångligare än det behöver vara?

Ni som är inne i detta med yoga och som utövar det lite regelbundet, vilka är era tips till mig? Hur ska jag närma mig detta på ett vettigt sätt, gärna utan att det blir alltför krångligt eller svårt?
Min vilsna själ är tacksam för alla tips!


Bildresultat för yoga bilder






1 kommentar:

  1. http://youtu.be/oBu-pQG6sTY
    Denna kan jag verkligen rekommendera!

    SvaraRadera