måndag 8 januari 2018

Pyramider, yeah!

Ibland vill jag bryta av med en pulsthöjare mitt i ett pass, vill avsluta passet lite kraftfullt eller kanske får jag några minuter över att fylla ut med en PT klient eller ett gruppass. Egentligen oavsett vad, så är pyramider nåt som alltid funkar och som kan varieras i det oändliga. Man kan göra dem med varierade styrkeövningar, med ett speciellt tema eller med rena pulsövningar beroende på tillfälle. Jag kör även pyramider i spinningen och med löpargrupperna. 

Pyramidkonceptet är på intet sätt nytt och det är dessutom ganska vanligt. Och inte har jag hittat på det själv heller. Men, inte desto mindre bra för det. Ofta är de enkla grejerna de bästa, man måste inte krångla till allt, eller uppfinna nytt jämt. 

Så, för er som vill ha lite inspiration och lite tips följer här några av de pyramider som förekommer hos mig:

Squtspyramiden...
10 squatjump
20 squats med höga knän
30 overhead squats
40 sumo
50 vanliga knäböj, med eller utan viktskiva

...eller för core...
10 fällkniv med viktplatta
20 vindrutetorkare
30 V-ups (höger arm-vänster ben, vänster ben-höger arm)
40 sneda crunches (20 åt varje håll)
50 sit ups

...för att höja pulsen...
10 burpees
20 squat jumps
30 jumping jacks, låga
40 thrusters, med vikt skiva
50 step ups på hög stepbräda (viktskiva över huvudet för extra puls:-)

...allmän styrka...
10 mountain climber
20 sit ups
30 armhävningar
40 squats
50 ryggresningar

Eller varför inte en Kettlebell swing pyramid?
12 swingar, 12 sek vila
10 swingar, 10 sek vila
8 swingar, 8 sek vila
Osv....

Oftast kör jag enkla pyramider, men ibland klättrar jag ner på andra sidan med samma övningar som på vägen upp. Dvs 10-20-30-40-50-40-30-20-10, beroende på tid och vad jag vill få ut av passet. Är det för mycket att köra på hela 10-tal så kör jag på 5-tal istället, 5-10-15-20 osv. Har tom kört nån galen variant på 50-100-150 nångång vet jag. 

Ett tämligen enkelt upplägg, som kan varieras i det oändliga, precis sånt som jag gillar.  Enkelt och effektivt! 





6 kommentarer:

  1. Pyramider i löppass är jag van vid, men i styrkepass har jag sällan tänkt i pyramidtermer. Men nu blev jag sugen på pyramidstyrka. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa gärna! Funkar med de flesta övningar tror jag :-)

      Radera
  2. Svar
    1. Tack, kul att kunna dela med sig lite!!

      Radera
  3. Bra tips!
    Själv har jag hittat en app med styrkeövningar i 30 dagar. Jag har 7dagar kvar. Fast jag har inte gjort slaviskt en gång om dagen så det har tagit lite längre tid. Men det ger resultat i alla fall. Jag orkar mer nu än i början.
    Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att hitta nåt som triggar igång. Har också testat nån app nångång men jag gick inte alls igång på det. Egentligen finns det ju inspirerande saker överallt, bara man är lite öppen :-)

      Radera