lördag 10 mars 2018

Taktil massage

Vilken härlig dag!
Idag har jag lagt ytterligare en viktig pusselbit till min verksamhet. Idag har vi lärt oss taktil massage på min utbildning. 

När dagen började visste jag inte så mycket om det. Inte mer än att det är en lättare massage, som mer går på ytan. Nu, ett antal timmar senare, kan jag säga att det öppnade sig en ny värld. Det stämmer att det är en mer "ytlig" massage. Man går inte ner i musklerna, utan bearbetar huden. Och i huden sitter alla känselreceptorer, olika tätt på olika ställen på kroppen. Väldigt tätt på händer och fötter, och glesare på tex ryggen. Genom att beröra känselreceptorerna påverkas hela kroppen och oxytocin frigörs. Oxytocinet är kroppens eget "må bra" hormon, och det dröjde inte många minuter innan välmåendet spred sig. Lugn, avkoppling och total avspänning tror jag de flesta av oss upplevde. Flera somnade till och med. Så fantastiskt skönt, det här är nåt som alla borde få känna. I en stressad och pressad tillvaro behöver vi olika sätt att komma till ro och slappna av. 

En komplett behandling tar lite drygt en timme. På den timmen går man över kroppen med olika typer glidande, cirklande rörelser. Man lägger mer tid där känselreceptorerna sitter tätt, och lite mindre tid där de sitter glesare. 

Taktil massage passar alla. Har man värk, ont i kroppen, känner sig lite ömtålig eller är akut stresspåverkad kan det vara ett väl så bra alternativ som klassisk massage som är djupare och "hårdare".

För er som bor i närheten (Polkavägen 4, i Trångsund) och vill ha massage, taktil eller vanlig, för er kommer jag lägga ut lediga tider på mitt företags Facebook sida, NaturkraftHIT. Följ gärna den för aktuella tider och även en hel del annan info och inspiration.

Nu ska jag, nöjd och belåten, ta lördagkväll. Ha en fortsatt bra kväll allihopa!


2 kommentarer:

  1. Älskar taktil massage 😍. Den massageform jag gillar bäst av dem jag provat.❤️ Therese

    SvaraRadera